Mi az előfizetéses üzleti modell és miért lehet jó a vállalkozásodnak?

Az előfizetéses üzleti modell alapja az, hogy az ügyfelek – az előfizetési időszak alatt – rendszeres időközönként, meghatározott díjat fizetnek egy termék vagy szolgáltatás igénybevételéért. Bár ezt a modellt gyakran a nagyvállalatokkal azonosítják (hiszen a Netflix, a Disney a Spotify és tulajdonképpen minden streaming szolgáltató, mobilszolgáltató használja), a kisvállalkozások számára is hatékony eszközként szolgálhat az ügyfélmegtartás növelésére, a stabil, visszatérő bevétel biztosítására. Olvasd el a cikket, és tudd meg, hogyan alkalmazhatod sikeresen ezt a modellt vállalkozásodban.

 

Mi az előfizetéses modell?

Az előfizetéses üzleti modell alapja tehát, hogy az ügyfelek (akik minél többen vannak, annál rentábilisabb a modell) rendszeres díjat fizetnek a termékek vagy szolgáltatások folyamatos igénybevételéért egy meghatározott időszakra.

Bár sok marketinges újdonságnak állítja be, messze nem az, hiszen ilyen modell szerint működött (és működik ma is) a nyomtatott újság előfizetés, a streaming elődje a kábeltévé, vagy egy havidíjas edzőterem. Ha olyan vállalkozásod vagy szolgáltatásod van, amely képes kihasználni ezt a modellt, akkor érdemes elgondolkodnod egy előfizetéses rendszer bevezetésén. 

 

Előfizetéses rendszer modell

 

Miből lehet előfizetéses modelled?

Az előfizetéses üzleti modell(ek) sokoldalúsága lehetővé teszi, hogy szinte bármilyen termékhez vagy szolgáltatáshoz alkalmazható legyen. Van, aki tojás előfizetésre használja (minden hónapban meghatározott napon tojás szállít az előfizetőknek) más, bor- és sörcsomagokra, de számtalan zártkörű, előfizetéses klubot is találsz.

Az előfizetési modellek sokfélesége izgalmas lehetőségeket kínál a vállalkozások számára. 

Emellett egy figyelemre méltó statisztikai adat: a felmérések szerint az emberek 42%-a akkor sem mondja le előfizetését, ha már tudatosul benne, hogy nincs rá szüksége. Edz azt is jelenti, hogy az előfizetéses modell erőteljes érzelmi kötődést alakíthat ki a fogyasztókban, amely hozzájárul a hosszú távú ügyfélmegtartáshoz és az üzleti stabilitáshoz.

A különböző előfizetési konstrukciók és a rendszerbe építhető bónuszok, kedvezmények vagy személyre szabott élmények pedig még inkább növelhetik az ügyfelek elkötelezettségét és a bevételek kiszámíthatóságát.

 

Melyik a te előfizetési modelled? 

Az előfizetések értékesítésének első lépése, hogy kiválaszd melyik modell a leghasznosabb a vállalkozásod számára. Három fő előfizetési típus létezik: a kuráció, a feltöltés és a hozzáférés.

A kuráció (ez a szakszava, de nevezhetjük „gondozásos”-nak) modellben az eladó az egyes vásárlók igényeihez és ízléséhez igazodó termékeket értékesít (a már ismert) előfizetéses rendszerben. Ez jellemzően a szépségápolási és ruházati termékeket értékesítő webáruházak esetén jöhet szóba. Miután ebben a modellben erőteljesen személyre szabott árut kap a vásárló, kész többet fizetni a jobb termékminőségért és a hozzá igazodó kiszolgálásért. Aki jól csinálja ezt a fajta üzletet, az nagy profitot tehet zsebre, ugyanakkor nehezebb megnyerni és megtartani a fogyasztókat, és sokat kell költeni a marketingre, a márkaépítésére és a csomagolásra. 

A második modell a feltöltéses (replenishment): Ebben a modellben az előfizetés lehetővé teszi a fogyasztónak, hogy megszerezze azokat a termékeket, amelyekre rendszeresen szüksége van úgy, hogy az e-kereskedő egy automatizmust követve adott időközönként szállítja az árut, kedvezményes áron. A modell előnye, hogy a termékekből fakadóan jelentős folyamatos bevételt ígér. Hátránya, hogy az árleszállítás miatt csak akkor éri meg alkalmazni, ha jelentős ügyfélköre van a webáruháznak

 

add át a tudásodat előfizetéses rendszerben
kép forrás – Freepik

 

Ami a legtöbb szolgáltató számára a legizgalmasabb az a hozzáféréses (access) modell: Itt a tagsági díjat fizetők szabad hozzáférést kapnak az eladó termékeikhez. A vásárló folyamatosan akciós árakra számíthat, így jöhet ki neki a pozitív matek a költség/haszon elemzésben (vagy olyan exkluzív tartalmakat és előnyöket, amiket máshol nem tud megkapni). Itt a termékek is sokfélék, gyakran szolgáltatások.

Az “access” modell vonzó lehetőséget kínál azoknak, akik tudásuk értékesítésére törekednek: a tagok díj ellenében (mely lehet havi, féléves esetleg éves) szabad hozzáférést kapnak a kínált termékekhez/szolgáltatásokhoz (például máshol nem elérhető oktatási anyagokhoz, szakmai képzésekhez, kurzusokhoz vagy akár személyre szabott tanácsadáshoz). Ez a stratégia kiválóan illik az egyéni szakértők, coachok, tanárok, cégek arculatába is. Előny, hogy az ilyen előfizetés egyszerre kínál stabil bevételt a szolgáltatónak és épít olyan elkötelezett közösséget, ahol a tagok kapcsolatokat is építenek, és folyamatosan fejlődhetnek az adott szakterületen.

Természetesen léteznek hibrid modellek is. Egy zártkörű előfizetési klub – havidíjért – kínálhat marketing szolgáltatásokat és exkluzív tartalmakat, emellett pedig zártkörű rendezvényeket szervezhet, ahol a tagok megismerhetik egymást.

Természetesen léteznek hibrid modellek is: például egy zárt előfizetési klub, amelyik marketing tanácsokat, extra tartalmakat add havidíjért emellett zártkörű rendezvényeket szervez, amelyekben a tagok megismerve egymást értékes kapcsolatokat alakíthatnak ki. 

 

Íme az előfizetéses üzleti modell előnyei

A vállalkozások alapja a pénzáramlás, nem igaz? Az előfizetési modell akkor működik igazán jól, ha gazdaságilag életképes és nyereséges. Íme, milyen előnyöket kínál számodra ez a modell.

 

Kiszámítható, stabil bevétel havonta

Az előfizetéses modell egyik legvonzóbb előnye a kiszámítható, stabil havi bevétel. A rendszeres előfizetések fix bevételi forrást jelenthetnek számodra. Például, 1000 előfizető – akik egyenként 2000 forintot fizetnek havonta – 2 000 000 forint havi bevételt generálnak. Ez a tervezhetőség jelentős előnyt biztosít a pénzügyi tervezés és a növekedési stratégiák szempontjából.

 

Hűséges ügyfeleid lesznek

Az előfizetéses modell folyamatos kapcsolatot tart fenn a vállalkozás és az ügyfél között, ami erősíti az ügyfélhűséget és növeli az ismétlődő vásárlások valószínűségét. Például, ha egy ügyfél egy marketingklubra fizet elő, valószínűbb, hogy további marketing szolgáltatásokkal kapcsolatban is a vállalkozáshoz fordul, bízva annak szakértelmében, ez pedig kiegészítő bevételt generál.

 

Előre tervezhetsz

Az előfizetéses modell egyik jelentős előnye, hogy a vállalkozások előre tervezhetik – a fizikai – készleteiket és erőforrásaikat éppúgy, mint a tartalmaikat. Mivel előre látható, hogy mennyi terméket vagy szolgáltatást kell biztosítani egy adott időszakban, elkerülhető a felesleges készletezés vagy a túltermelés. Ez különösen fontos olyan vállalkozások számára, amelyek fizikai termékeket értékesítenek előfizetéses alapon, például havi meglepetés dobozokat (beauty boxok, borcsomagok, könyvklubok, tojás csomagok stb.). Ez pedig lehetővé teszi a hatékonyabb beszállítói tárgyalásokat és a logisztikai költségek optimalizálását is.

 

előfizetéses rendszer előnye az előretervezhetőség
kép forrása – Freepik

Skálázhatsz

A skálázhatóság az előfizetéses modellben azt jelenti, hogy különböző szinteket vagy csomagokat kínálsz az ügyfeleknek, lehetővé téve számukra, hogy a saját igényeiknek és költségvetésüknek megfelelően válasszanak. Például egy rendezvényre kínálhatsz alapjegyet, erősebb jegyet vagy VIP jegyet, mindegyik más-más lehetőségekkel. Hasonlóképpen, mint egy nyaralásnál ahol választható szálloda szolgáltatás nélkül, félpanzióval vagy all inclusive ellátással (sőt, most már super all inclusive is van). Az előfizetéses szolgáltatásodban is létrehozhatsz különböző csomagokat, amelyek lehetővé teszik a bevételek maximalizálását

 

42%

Mintha csak Douglas Adams könyvét olvasnák, ahol kiderül, hogy az élet értelme a 42, nos itt is megjelenik a szám. A statisztikák szerint az előfizetők 42%-a akkor sem fogja lemondani az előfizetését, ha nem használja. Ez az előfizetők majdnem fele. És ez (ha nem fizikai terméket adsz el) 42 -%-nyi ingyen pénz. 

Oké, foglaljuk össze. Az előfizetéses üzleti modellek pénzügyi stabilitást biztosítanak, építik az ügyfélkapcsolatokat, csökkenti a költségeket, időt spórolnak neked. Persze nem szabad elfeledni, hogy komoly terhet is raknak rád, mert a siker kulcsa az, hogy az előfizetés valódi értéket nyújtson az ügyfelek számára, folyamatos fejlesztésekkel és testre szabott ajánlatokkal. Cserébe egyre több és több előfizetőd lesz és egyre több és több bevételed.

Facebook
LinkedIn
Email

Szeretnél fejlődni?

Amennyiben szeretnéd megtanulni kezelni a weboldaladat, és a legjobbat kihozni belőle, akkor várlak a csoportban.

Ezeket olvastad már?

Az előfizetéses üzleti modell alapja az, hogy az ügyfelek – az előfizetési időszak alatt – rendszeres időközönként, meghatározott díjat fizetnek egy termék vagy szolgáltatás

Számtalan olyan honlap van, amire kattintva szinte érzed a betűkre vastagon ráhullott port, lerí, hogy – egyszer, régen – talán aktuális is volt, de

Sokszor hallottuk már, hogy a weboldal az online kirakatunk, az első benyomás rólunk, a cégünkről, a márkánkról, és hogy a jó weboldal elengedhetetlen, a